Trebåter

Svein Thorvaldsen, trebåtkontakten, har skrevet denne artikkelen til MM-Snekka. Du kan finne den under MM-Snekka i 2002 utgaven


Nå er tiden inne.  Etter noen lange og mørke måneder under ”teltet” er det godt å få båten frem i dagslyset igjen, og forhåpentligvis med en lang og god sesong foran oss. I den forbindelse vil jeg komme med noen tips/erfaringer jeg har gjort meg som trebåteier.

Svarte flekker
Svarte flekker i skroget er skjemmende, men nødvendigvis ikke ensbetydende med at treverket er dårlig. Disse kommer før eller siden når båten blir noen år gammel. Det er gjerne endeveden som er mest utsatt (bordskjøter), samt overganger mellom skrog (furu) og stevner (eik). Det er sikkert like mange gode forslag som det er trebåteiere som har synspunkter på  hvilken måte vi kan bli kvitt disse skjemmende flekkene. Selv har jeg med godt resultat brukt ”Rustvask” – et produkt fra Ferro-Bet (Sande i Vestfold).  Produktet inneholder fosforsyre og etoksyetanol, det er etsende og må selvfølgelig behandles deretter. (Verneutsyr: hansker/briller). Det er viktig at det kun er de svarte flekkene som blir behandlet. Ved påføring på frisk ved kan det lett oppstå misfarging. Ved  6-8 påførte ”strøk” (avhengig av hvor mørk flekken er)  med pensel, vil flekken tones ganske betraktelig ned. Produktet fåes kjøpt i vanlig fargehandel.

Et annet råd som jeg har fått av en trebåtbygger (har ikke forsøkt det selv) var å feste en tøyfille over det svarte område og deretter dynke filla i terpentin og passe på å holde filla bløt hele tiden. Denne prosessen må gå over flere dager, og er vel mer arbeidskrevende. Båtbyggeren påstod at dette var den eneste måten som ”tok livet” av flekken for godt  -  Ikke vet jeg. Uansett hva man ønsker å bruke er det selvfølgelig viktig at området som skal behandles er pusset/skrapet rent for olje/lakk. Det blir svært dårlig resultat av å behandle utenpå treverk som er oljet/lakket med 10-15 lag.  

Olje eller lakk
Bruk helst ikke olje på dekk eller på områder hvor du ”setter ned foten” Oljen er vesentlig ”mykere” en lakk og på varme sommerdager hvor dekket er godt oppvarmet, kan det lett oppstå fotspor på et oljet dekk. Dette er ikke særlig vakkert og vanskelig å få bort. Bruk derfor lakk på dekket. Det som allikevel er viktig er at man bruker en lakk som er elastisk nok til å følge treverkets bevegelser, slik at sprekker ikke oppstår. Lakktyper som er egnet for dette bruk er f.eks: Rylard, Rubbol, Epifanes eller Le Tonkinois. Disse lakktypene tåler også føtter uten å etterlate spor.

Om man skal bruke olje eller lakk på skroget er mer en smakssak og hvilke erfaringer en selv har gjort seg tidligere. Lakk er vel kanskje det som går igjen hos de fleste trebåteiere. Selv har jeg meget god erfaring med olje (blank Benar) Denne tynner jeg de første 3-4 strøkene ut med 50% ren terpentin. Jeg oppnår da samtidig å ”impregnere” treverket og at jeg demper tilløp til svarte områder (se første avsnitt). Etter hvert påføres oljen mer og mer ufortynnet. De siste par strøkene påføres ufortynnet. Skroget blir garantert like blankt av olje som av lakk. Dessuten er oljen en god del billigere enn lakk. Pga. oljens elasitet vil den ikke sprekke på samme måte som vanlig lakk (bortsett fra ovennevnte lakktyper som er ekstra dyre). Uansett olje eller lakk, det aller viktigste er at man ikke bare ”smører på et lag, og hiver båten til sjøs”. Hvis man først tar jobben med å skrape/slipe ned skroget til ”rein ved”, bør man også ta seg tid til å legge på minst 8-10 strøk. Da kan man de neste 6-8 årene bare matte forsiktig ned og legge på 1-2 strøk pr. år.  Den overskytende tiden kan man da lene seg tilbake og se på plastbåteierne polerer sine båter.

Svein Thorvaldsen  trebåtkontakt